Zon, zee en schildpadden - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van BesjesopBali - WaarBenJij.nu Zon, zee en schildpadden - Reisverslag uit Pemuteran, Indonesië van BesjesopBali - WaarBenJij.nu

Zon, zee en schildpadden

Door: Anita

22 December 2014 | Indonesië, Pemuteran

Zon, zee en schildpadden!

Het verjaardagscadeau van Tibbe is dat jaar iets eerder gekomen... We zijn in Pemuteran Oost-Bali, omdat hier een prachtig strand is met een schildpaddenproject.

Maar eerst de reis hier naar toe! Donderdag zijn we vertrokken naar Oost-Bali. Onderweg kunnen genieten van de prachtige versieringen voor de ceremonies en de natuur en mensen onderweg! We We zijn gestopt bij plantage met kruiden, fruit en koffie (Luwak). Leuk om met de kinderen rond te lopen en te zien waar alles vandaan komt! Onze gids was helemaal weg van Jikke en Tibbe en nam ze op sleeptouw. We hebben hier thee geproefd, chocomel en de duurste koffie in de wereld. De bonen worden gegeten door de civet kat, uitgescheten en dan na het schoonmaken gebrand.... Klinkt verschrikkelijk lekker... Volgens Rob was dat ook zo!
Ze hadden ook een vogel, soort van papegaai en dat vond met name Tibbe heel interessant! Maar toen ze een Balinees soort trommel zagen waren ze verkocht... Ze mochten allebei rammelen en vonden dit geweldig. Op straat voerden kinderen een Balinese dans met een masker en een varken ( als een soort van leeuw met 2 kinderen erin) op. Jikke wilde mee gaan kijken, maar vond het erg eng, de gids en de rest van de buurt namen haar onder hun hoede, allemaal verrukt van ons mooie meisje!!
Na veel regen in de bergen rondom Munduk nog gestopt bij een lokale supermarkt/ groot uitgevallen HEMA. Wat een drukte..... Ze hadden boven een speciale kinderafdeling met een paar kermisattracties! Om problemen te voorkomen beide een sarong gekocht, verder een knuffelpanda voor Jikke en een vliegtuig voor Tibbe, iedereen weer blij! Onderweg het prachtige twin lake gezien in de bergen!
In het hotel direct maar een duik in het zwembad genomen met onze waterratjes en
In het restaurant op de hoek gegeten, waar de kinderen van de eigenaar kwamen spelen met ze en tijdens het eten gezellig aanschoven!

En dan vrijdag naar de schildpadden! De zeeschildpadden worden met uitsterven bedreigd en hier hebben ze de lokale bevolking meer bewust gemaakt van de natuur. Ze hebben dit gedaan door het eten van de eieren van zeeschildpadden tegen te gaan door ervoor te betalen en ze bewust te maken van deze mooie dieren. In Reef Seen laten ze de eieren uitkomen en als ze na 3 maanden sterk genoeg zijn om te zwemmen in de zee worden ze uitgezet. Je kunt dan een zeeschildpad adopteren en uitzetten, dat is Tibbe zijn cadeau! Zeker, omdat hij helemaal weg is van de schildpadden bij de kinderopvang. Het was prachtig om te zien, zo'n klein beestje wat letterlijk op eigen benen gaat staan en zijn weg zoekt naar de zee om vervolgens weg te zwemmen, Tibbe en Jikke waren er vol van! S'avonds in bed lag Tibbe nog verhalen te vertellen, schildpad aaien en zee...
Vervolgens zijn we met een bootje de zee op gegaan met een glazen bodem(pje) om de onderwaterwereld met de kids te verkennen. Geweldig!! Prachtige hel blauwe vissen, zeesterren en koraal! Rob en ik hebben nog gesnorkeld en wat was dat geweldig! Jikke en Tibbe wilde ook de zee in en zo hebben we met zijn vieren heerlijk gezwommen. Omdat Tibbe nergens bang voor is wilde hij net als papa en mama ook een duikmasker op, maar onder water kijken, was toch een stap te ver...
Wel veel indruk gemaakt, want de dag erop wilde hij weer bootje varen!
S'middags mochten we terug komen om de schildpadden te voeren, naast nog zo'n 20 babyschildpadden hebben ze ook Hubby een schildpad van 9 jaar oud, die te lang gevangenschap geleefd heeft om uitgezet te kunnen worden en zelfredzaam te zijn. Deze schildpad vind het heerlijk om over zijn schild geaaid te worden!
Jikke heeft de schildpadjes gevoerd en Tibbe vervolgens ook, beide zo trots als een pauw!
Verder veel gewandeld langs het strand en Rob en Jikke samen schelpen zoeken. S'avonds romantisch aan het strand gegeten, terwijl de kids heerlijk in het zand aan het spelen waren!
Een geweldige dag, waarop we met zijn vieren nieuwe bijzondere herinneringen gecreëerd hebben, mooie dingen samen beleefd hebben en intens van elkaar genoten!!

Vanmorgen hebben Rob en de kinderen heerlijk aan het zwembad gelegen en schelpen gezocht op het strand. Ik heb mezelf getrakteerd op een duik! Het was weer even wennen, maar wat was het geweldig! Prachtige vissen gezien, koraal, zeesterren, zee annemonen, zeekomkommers, een soort van slangen, batfish en waar Jikke jaloers op was, de clownfish, oftewel Nemo, maar ook een baby Nemo!
fantastisch!!!!

Vanmiddag zijn we gaan kijken naar het oefenen van de reef seen dancers, een dansgroep van meiden van 4-16. Jikke durfde niet mee te doen, Tibbe daarentegen was de boel gewoon aan het versieren.... Hallo, hallo en die meiden maar lachen!
In ons hotel hebben we overigens een 'buiten badkamer' heel bijzonder douchen en naar de wc gaan met de zon op je hoofd! De kids vinden het geweldig!
Zou iets zijn voor thuis, maar ja die zon.... ;)

Vanavond hebben we in een lokaal restaurant gegeten, waar direct de hele keuken leeg liep om naar Jikke en Tibbe te kijken. Vervolgens zorgden zij voor het vermaak en mochten ze mee in de keuken helpen en was de hele staf met hen bezig! Ze speelde ook verstoppertje en dat Tibbe zich onder de rok van de god in de tempel verstopte.... Maakte zelfs niet uit (was wel den goede plek ;) ). Een van de serveersters was zo vol van Jikke en andersom ook, dat ze vroeg of ze haar aan haar familie mocht laten zien. Vervolgens zaten Jikke en ik achterop de brommer naar hun huis. Jikke vond het geweldig!! Onderweg de apen bij de apentempel gezien, maar vooral door gereden ( ik ben veel te bang dat die beesten de kids bijten). Eni, woont heel eenvoudig met haar broer, vader en moeder, nichtje en achternichtje, maar ze was apetrots op hun varken met 7 biggetjes. Heel de familie liep uit en degene die niet thuis waren werden snel gebeld om ons te bewonderen! Tibbe volgde daarna, want die wilde ook op de brommer en redenop het arken af. Wat een warm welkom! Enik is 17 en werkt, ze gaat niet meer naar school en haar broer van 23 heeft geen werk. Een erf met kippen, eenvarken met biggetjes, een koe en veel fruit ( bananen, druiven, mango). Een slaapkamer met kartonnen wandjes, een vies bed zonder dekens, twee poster van een popartiest en een doos met kleren...
Wanneer je echter vraagt wat er anders was dan bij ons zegt Jikke, dat ze geen boven hebben. De blik van een kind... Ik heb Jikke wel uitgelegd wat nog meer het verschil is, geen speelgoed, geen bank en stoelen, geen badkamer, geen stromend water.... Ik vind het belangrijk dat ze ook dit van Bali mee krijgt, want wat zijn wij gezegend met de plek waar ons wiegje heeft gestaan!
Vervolgens terug naar het restaurant, waar we heerlijk gegeten hebben. En deze keer (Opa Toon) werd de saté op onze tafel gegrild, zoals het 50 jaren geleden ook al ging!!! Enik vroeg of we morgen vroeg nog even terug wilde komen, zo gezegd zo gedaan.

'S Morgens voor de laatste keer ontbeten met uitzicht op zee.... Verse pannekoeken met banaan en langs het water gelopen. Als we hadden geweten dat het hier zo mooi en relaxed was, waren we langer in deze hoek gebleven, dus wie weet komen we nog terug!

Om 10.00 uur kwam Enik ons halen en de hele familie stond klaar!! Er waren ooms, neven, achterneven. De vader van Enik verzameld stenen in de berge ( 3 uur enkele reis) en zoekt naar 'gems', deze polijsten ze en verkopen ze soms. Een van de neven zei 'healer' te zijn en deze stenen worden in de zon gelegd om energie te geven en vervolgens door een priester ceremonieel krachten gegeven. We mochten er 1 of meerdere uitzoeken en mochten niet betalen. Omdat de 'healer' zei dat hij sterke geneeskundige krachten heeft hebben we er een voor ons ma mee genomen!
We kregen fruit en thee aangeboden, maar ondanks de gastvrijheid hebben we de thee afgewezen, omdat deze van de lokale bron kwam en we niet de overige 3 weken ziek willen zijn. Er werd direct water gekocht en kroepoek voor de kids gekocht ( ze wisten van gisteren dat ze dit heel lekker vonden). Tibbe spelde volop met Devi, het achternichtje, springen op het bed van Enik, zo lief!!
We mochten de familie en clan te tempel nog zien en achter ons werd een kip geslacht. Zoals ik ze vroeger bij Opa zag, rondrennen als een kip zonder kop.
Een unieke ervaring en waarbij ik Jikke geprobeerd heb nog meer mee te geven dat deze mensen niets hebben en alles delen! Een waardevolle les!
Ik moet wel zeggen dat ik, zeker nu ik zelf Jikke en Tibbe heb, steeds meer moeite heb om armoede en alles wat daarbij hoort te accepteren en aan te zien.... Misschien moet ik daar toch nog steeds iets mee doen. Verbeter de wereld, begin .....

Enik is nog mee gegaan naar het hotel, waar Jikke haar een tekening heeft gegeven en een hele dikke knuffel.

Rond 12.00 zijn we weer vertrokken richting Canggu. Onderweg zijn we gestopt bij de Gigit watervallen en het meer en de tempel van Bratan.
De weg naar de waterval was door de jungle, Tibbe in de draagrugzak en Jikke zelf lopen, stoer! Het was prachtig, overal meters hoge bomen, bananenbladeren, palmen en uiteindelijk de prachtige twins en single waterval. En Jikke heeft het water gevoeld en hwas echt zo koud als in het boekje van 'Ikke in Bali'. Heel bijzonder om hier met zijn vieren te lopen, af en toe voelt het onwerkelijk.

De tempel ligtaan een prachtig meer en zeer druk bezocht, waaronder heel veel Javaanse toeristen. Deze stormden ook op ons af voor de gebruikelijke fotosessie! Onze chauffeur Wayan, die de harten van de kids, en andersom, veroverd heeft vertelde dat veel van deze mensen nog nooit ren blanke hebben gezien en deze foto als bewijs en eerbetoon meenemen naar hun dorp. Er was een kleine speeltuin, waar de kids heerlijk gespeeld hebben en overal dierenbeelden, kikkers, tijgers, herten, etc. Je kon ook op de foto met vliegende honden, wurgslangen, uilen, leguanen, maar dat hebben we overgeslagen...
De tempel was prachtig met een rieten dak en bij een prachtig decor van de bergen en het meer.

Nu zijn we weer in Canggu. Vanmorgen lekker naar het strand geweest, gespeeld met zand en in de golven ( erg hoog ) gespeeld. Tibbe ligt te slapen en Jikke is met Rob naar de spa voor de wekelijkse massage en nagellak ;). Morgen gaan we naar het legendarische Ubud! Nog 3 weken te gaan!! Allemaal hele fijne Kerstdagen!!
Dikke kus van ons vier!

• 22 December 2014 - 14:14

Willemien:

Wat een avonturen beleven jullie met z'n allen, geweldig. Erg leuk om jullie verslag telelens te lezen. Tot de volgende!

• 22 December 2014 - 20:59

Miemooshannelee:

Ja hoor, weer zeker de moeite om er uitgebreid van te genieten. Ik kan me voorstellen dat t heerlijk is om te zien hoe de kids zo worden opgenomen door de locals. Super dat t schildpadden plan geslaagd is. Ziet er ook zo mooi uit op de foto. Ik denk dat wij ook maar eens dagen moeten opsparen hihi
    Veel groetjes vanuit hier en n fijne zonnige kerst :-)

• 23 December 2014 - 14:37

Roy:

Had de verslagen al een tijdje niet meer gelezen, maar ben nu weer helemaal bij. Het klinkt helemaal geweldig en was tijdens het lezen ook even in Azie. Geniet er nog van.

Groeten,
    Roy

• 23 December 2014 - 18:38

Marina:

Salamat Pagi,

Terima Kasih voor deze top verhalen, al zie ik wel een beetje groen van jalousie!
    Maar ik mag niet klagen na vier dagen in de sneeuw gezeten te hebben.
    Wat hebben we het toch slecht.
    Dikke kus voor Jikke en Tibbe XXX

• 23 December 2014 - 21:33

Ingrid:

Zit ik daar allemaal te wachten op een nieuw berichtje vanuit Bali, blijkt dat ik geen melding van jullie krijg als er een nieuw bericht op staat. Lekker dan... Maar ik heb het nu thuis allemaal heerlijk bij kunnen lezen en ik geniet zachtjes met jullie mee. Fantastisch, memorabel voor altijd en ik zeg het nog maar eens...geniet!

Dikke kus van ons allemaal.

Ingrid

• 24 December 2014 - 07:28

Miranda:

Wow, wat is dit voor jullie een onvergetelijke reis! Geweldig om dit zo als gezin mee te mogen maken!! Ik geloof meteen dat dit voor 100% genieten is! De verhalen zijn schitterend om te lezen en wat een mooie foto's! Heel veel plezier nog de komende tijd!
    Liefs van ons

• 24 December 2014 - 13:54

Kelly:

Hehe... Bedankt voor de leuke kaartjes.. Yfke voelde zich echt het feestvarken!! jikke krijgt een hele dikke kus terug!!
    Wat een fantastische verhalen, echt super gaaf! Geniet er maar lekker van met zijn viertjes..pakken ze jullie niet meer af!
    Veel liefs...

• 24 December 2014 - 15:16

Aranea:

Klinkt weer goed, en nog maar 3 weken te gaan....bah wat vervelend, ik hoop dat jullie het vol kunnen houden!
    Kus voor Jikke en Tibbe van Maud en Jade.